ТОЛЕРАНТІСТЬ У СІМ’Ї

ВИХОВНИЙ ЗАХІД НА ТЕМУ: «ТОЛЕРАНТІСТЬ У СІМ’Ї»


Мета: познайомити учнів з поняттям “толерантність”; розвивати адекватну самооцінку; вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі; формувати позитивне відношення до своєї сім’ї; обирати правильну позицію; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість


1. Учень: «Добрий день», «привіт!», «здоров», «вітаю»
Це слова, лише прості слова.
Та вони, як барви, розцвітають,
В душу вносять крапельку тепла.

І чому окрилює вітання,
Щиро звернене до кожного із нас?
І чому, неначе пташка рання,
Починають день вони щораз?

Перший крок до дружби і кохання,
Шлях до розуміння і розрад.
Ці слова – початок спілкування
Творять спільний гармонійний лад.

Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодусцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний Всесвіт побудуй!

2.Вчитель: Отож, мова піде про толерантність. Останнім часом стало  модним говорити про толерантність. Для нашої свідомомсті поняття «толерантність» незвичне. Нам ближче наше слово – «терпимість». Толерантність (від лат. tolerantia) – терпіння, прийняття іншої людини такою, якою вона є, зі всіма її достоїнствами і недоліками. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей – різні погляди на життя, працю, кохання, тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погшляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Вправа «Біла ворона»
Вчитель пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як всі. Для цього йому треба робити усе протилежне тому, що робить група. Група повторює всі рухи учителя, наприклад, підіймає руки, а «біла ворона» - опускає, всі посміхаються, а біла ворона – насуплюється тощо.
Через деякий час ведучий каже: «Це важко – бути не таким, як всі. Хто йому буде допомагати?» так з’являються дві «білі ворони». Потім їх стає більше. Коли до білої ворони приєднується більшість, вправа закінчується.
Учитель: Так проявляється здатність знаходити (помічати) й цінувати індивідуальність інших людей. Так проявляється толерантність.

3.Вчитель: Ви показали себе толерантними людьми, а наскільки – покаже тест, який я вам пропоную пройти.
Тест  «Чи толерантна я людина?»
(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1.  Для того, щоб не було війни.
а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються
2.  В ліцеї розповідають про героїв, які проявили толерантність.
а)  тобі це не цікаво
б)  ти бажаєш більше дізнатись про них
3.  Ти протистоїш насильству.
а)   насильством
б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»
4.  Тебе зрадив товариш.
а)  ти йому помстишся
б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини
5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.
а)  ти почув і забув
б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти
6.  Ти не згоден з кимсь.
а)  ти не даси йому договорити
б)  ти його дослухаєш
7.  На уроці ти вже відповідав
а)  ти хочеш відповідати ще
б)  ти даси змогу відповідати іншим
8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Якщо в тебе майже одні «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

4.Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про ваше толерантність у сім’ї.

Учень. Сім’я – що значить це, то кожен знає,
       Хто зріс в сім’ї, і хто сім’ю сам має.
       І хоч, як не приховуй, не таї:
       Залежить наше щастя від сім’ї.

Вчитель. У народі говорять: щасливий той, хто щасливий вдома. Є така притча. Поселив Бог жінку і чоловіка в полі. Навчив їх будувати курінь. Дав чоловікові лопату, а жінці жменю зерна: «Живіть і продовжуйте рід людський. Прийду через рік, погляну, як тут у вас». Наступного року приходить Бог рано вранці на сході сонця. Бачить: сидять чоловік і жінка біля куреня, перед ними дозріває хліб на ниві, поряд з ними колиска, а в ній дитя. А чоловік і жінка дивляться то на небо яскраво-червоне, то на очі один одному. У ті миттєвості, коли очі їх зустрічалися, Бог бачив в них якусь невідому силу, незбагненну для нього красу. Ця краса була прекрасніша за небо і сонце, землі і пшеничного поля, найпрекрасніша, що зліпив і змайстрував Бог. Краса ця до того потрясла, здивувала, приголомшила Бога, що він сказав: «Як же так? Я зліпив людину з глини і вдихнув в неї життя, але не зміг створити такої краси. Звідки ж вона взялася і що таке краса? Це любов! Саме вона з’єднала ваші долі в одну. Це любов! Це вона дала життя вашим дітям. І саме завдяки любові у вас створилася здорова, міцна, дружня сім’я. ось це і є щастя!»

5.Вчитель. Ви отримали випереджальне завдання створити презентацію на тему: «Як сказати своїм батькам «я вас люблю», не промовивши цих слів ». Подивимося, що з того вийшло.

(Учнівські презентації).
Обговорення презентацій.


6.Вчитель. Притча «Дикі гуси» + обговорення.
 Чи багато знаємо про диких гусей? Вони голосно кричать і боляче щипаються. А ще вони клином летять на південь. А ви знаєте, що гусак вибирає собі пару на все життя? І якщо одна половинка гине, інша ніколи не створить собі нову пару і незабаром теж вмирає. Летівши клином, вони здатні долати відстань в 1,7 раз більше, ніж поодинці, оскільки зменшується опір повітря, і найскладніше тому, хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї, і його негайно підміняють. І кожен з гусей буває в цій ролі. Якщо один з гусей захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним і лишаються до тих пір, поки той не набереться досить сил. Ви чули, як кричать гуси, коли клин пливе до горизонту? Це вони підбадьорюють того, хто летить попереду, і точно знають, що їх також підбадьорюватимуть, коли вони опиняться на його місці.
Вчитель підводить дітей до думки-узальнення: життя диких гусей – це метафора стосунків в сім’ї, колективі.
Питання дітям:
Чи часто нас, якщо ми «летимо попереду» підтримують?
Чи не забувають про нас, коли ми втомилися і «відстаємо»? Для того, щоб була можливість «летіти» вперед, важливо мати надійний «тил».
Як ми поводимося, коли хтось помиляється?
Чи «спускаємося з ним вниз», щоб підтримати? Або нам легко вигнати його «із зграї»?!
Вчитель. Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати 4 правила толерантного спілкування:
Бути завжди уважним.
Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.
Бути гуманним і милосердним.
Не ображати співбесідника.


7.Вправа «Прислів’я» (скласти дві частини прислів’я в одну)
1. Яке дерево, такі в нього квіточки, Які батьки, ... (такі їхні діточки).
2. Який корінь, такий одросток,Л Які самі,... (такі й сини).
3. Який кущ, така й калина, Яка мати, ... (така й дитина).
4. Який дуб, такий тин, (Який батько, такий син).
5. Яка гребля, такий млин, (Який батько, такий син).
6. Не навчив батько, (Не навчить і дядько).
7. Як під сонцем квітам…, (Так з матір’ю дітям).
8. Як мати рідненька…, (То й сорочка біленька).
9. На сонці тепло…, (А біля матері добро).
10. Нема того краму…, (Щоб(купити маму).
11. Матері ні купити…, (ні заслужити).
12. Мати сильно замахне…, (та легенько вдарить).
13. Мати однією рукою б’є…, (а другою гладить).
14. Мене мати цілий вік дурила: Казала битиму…, (та й не била).
15 .У дитини заболить пальчик, а в матері… — (серце).
16. Дитина плаче, а… (матері боляче).
17. Добрі діти — батькам вінець, А злі діти… — (кінець).
18. Добрі діти доброго слова послухають, А лихі й …(дрючка не бояться).
19. Коло батька чемно вітаються, Коло матері… — (вклоняються).

8.Танок учнів під пісню «Одна калина»

9.Вчитель. Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець і посвариться з кимось.першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати, і кількістиь забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.
Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркана по цвяху у ті дні, коли він не встратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.
Минали дні, і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилося жлдного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав: «Ти добре поводишся, синку, але подивися, скільки дірок залишилося… Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись…»

Коли ви з кимось сваритеся і кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі рани, як ці діри. І рани зостаються, попри те, скільки разів потім ви просите вибачення. Словесні рани заподіюють такий самий біль, як фізичні. Діти, не забиваймо цвяхів ворожості, непорозуміння і дорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, а отже, розуміймо одне одного.

10.Інсценівка вірша «Домашній твір» А. Костецького
Автор: Вітько – бідак страждає так,
Аж здригає ногами!
Він – за столом,
Він пише твір:
«Я мамі помагаю!»
Старанно олівець гризе
Та супить брови грізно,
Але нічого - хоч умри! –
До голови не лізе …
Та ось тихесенько зайшла
В його кімнату мама.
 Мама. Вітюнь, будь ласка, в магазин сходи за сірниками.
Син. Ідея!
Автор. Вигукнув синок.
Син. Ну й морока!
Сама іди! Я твір пишу –
Роблю важкі уроки.
Автор. І мама вийшла … а Вітько швиденько пише в зошит.
 Син. (пише) «Я в магазин завжди ходжу, коли мене попросять …»
Автор. Хвилин за 10 мама знов з’являється у дверях.
Мама. Вітюнь, картопельки начисть, а я зварю вечерю.
Син. Сама начисть!
Автор. Кричить Вітько. Та так, що ледь не лопне.
Син. Я твір пишу! Я – зайнятий! Сама чисти картоплю!
Автор. Виходить мама, а синок писати знов сідає.
Син. (пише) «Я мамі сам варю обід, вечерю та сніданок …»
 Автор. Радіє син.
Син. Не твір, а люкс!
Оцінка буде гарна!
Автор. І геть не думає про те, що він радіє марно.

Вчитель. Чому Вітько радіє марно? (відповіді учнів)

11.Учень. Вірш
Мати, мати, то свята людина,
Що своїх дітей веде у світ.
Про дітей кожнісіньку хвилину
Думає щодня з маленьких літ.
І допоки проживає в світі,
Слово «діти» завжди на устах.
Хоч ті діти вже давно у літі,
А на серці матері ще страх,
Щоб не сталося з дитиною страшного,
Щоб в здоров’ї й щасті прожила.
Щоб не скоїлось з онуками нічого
І щоб доля діток берегла.
12.Пісня у виконанні учня «Росте черешня…»
13.Вчитель. «Слова вдячності» (продовжити речення)
Я хочу, щоб ви вміли просити вибачення і були вдячними своїй мамі. Пропоную продовжити речення.
«Більше всього я ціную в своїй мамі…»
«Я поважаю батьків за те, що…»
«Я вдячний батькам за…»
14.Учень. Вірш
Матуся й тато — два крила дитини,
Які допомагають в світ злетіти.
Це світлий вогник і тепло родини,
Що не дають людині збайдужіти.
Матуся й тато — сонечко крилате,
Яке дає і силу, і наснагу.
Від них обох залежить так багато,
Щоб дітям вирости й отримати відвагу,
Щоб доля діток зіркою світила,
Батькам щодня належить працювати.
Бо щоб дітей поставити на крила,
Потрібно сили і снаги багато.
(слайд. Пісня «Батько і мати»)
15.Вчитель. «Наказ дітям» В. Сухомлинського
«Батько і мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждань. Все, що тобі дають батько й мати, — це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике горе для твоєї матері й батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій.
Твоя сім'я — це не тільки батько й мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у батька й матері дозволу на те, що без них вам робити не можна, або ж не тактично. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми. Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, вірним батьком своїх дітей.
Три нещастя є в людини: старість, смерть і лихі діти — говорить українська народна мудрість. Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.
Бути хорошими дітьми — означає не допустити, щоб старість батька й матері була отруєна твоїми поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки матері й батька. Їхня хвороба — твоє горе. їхні невдачі і неприємності на роботі — твоя біда. Вмій бути добрим у думках і почуттях. Бережи здоров'я батьків. Пам'ятай, що ранню старість і хвороби батькам приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків!»
(слайд ур. з пісні «Помолимся за родителей…»)
16. Учень. Батьки завжди моляться за своїх дітей. Чи в залі присутні ті, які знають молитву за батьків?
(Якщо ніхто не знає, молитву читає учень, присутні повторюють за ним).
Молитва дітей за батьків
Всемилостивий Боже! Дякую Тобі за моїх батьків та за все те добро, що Ти мені дав через них. Вони виховали мене, навчили любити Твої святі заповіді та ненавидіти гріх. Я їх люблю й хочу завжди шанувати й слухати. А Ти, Господи, поможи мені Твоєю благодаттю виконати цю постанову.
Благослови їх, Господи, всяким добром та довгим і щасливим життям, хорони від злого, дай їм силу перемогти всі труднощі. Дай, щоб вони на старості дочекалися потіхи від своїх дітей, а передусім від мене, а по смерті прийми їх і мене до Небесного Царства. Амінь!
17. Учень. Хочеться, аби кожен з нас дорожив своїми батьками, думав про них, був поруч у складну хвилину, відгукувався на кожен поклик. Бо вони вчать нас жити, вчать відваги, мужності, любові до праці, чесності, щирості, терпінню і великодушності, вчать своїм життям, особистим прикладом. Давайте будемо берегти наших батьків завжди. Давайте будемо добрішими, милосерднішими, чемнішими, співчутливішими, уважнішими до них. Будемо толерантними.
18.Вчитель. Сім’я, родина в кожного хай буде,
В ній стільки  щастя, мудрості й тепла!
Живіть щасливо на землі цій, люди,
Й щоб доля ваша світлою була.



 (А біля матері добро).
 (серце).
(То й сорочка біленька).
 (Щоб купити маму).
(такі їхні діточки).
(Не навчить і дядько).
(матері боляче).
(дрючка не бояться).
 (ні заслужити).
(Який батько, такий син).
(такі й сини)
(кінець).
(вклоняються).
(та легенько вдарить).
 (а другою гладить).
(Який батько, такий син).
 (та й не била).
(така й дитина).
(Так з матір’ю дітям).







Комментариев нет:

Отправить комментарий